Hjemmelavede pommes frites

Så er første skoledag overstået, og jeg må sige at den har givet mig en dal at tænke over i forhold til fremtiden. Jeg skal have fundet ud af om jeg vil læse videre eller om jeg vil i lære - tænke, tænke. Hehe. Men nå, udover det har dagen nu været fin nok! Jeg glæder mig til at komme til Crossfit med Mette idag, så kan vi også lige få os en tøse snak. Hehe.

Som jeg skrev igår så skulle Stephen og jeg have rigtig lækker aftensmad, da det jo var den sidste dag i vores ferie. Noget af det vi fik var hjemmelavede pommes frites, og de var virkelig lækre! De er selvfølgelig ikke sunde, så det er ikke noget vi skal have tit, men vi skal helt sikkert have dem igen på et tidspunkt.


først tog jeg noge bagekartofler og rengjorde dem, hvorefter jeg skar dem i "stave" så de lignede rigtige pommes frites. Jeg brugte 3 bagekartofler, men kunne godt have nøjes med 2 (på billedet er det en bagekartoffel der er skåret i stave). 

Jeg valgte at lade skrællen sidde på, da jeg synes den så fin ud, men hvis man ikke er så glad for at der er skræl på, kan man også godt skrælle bagekartoflerne. 


Da jeg var færdig med at skære dem ud, kom jeg dem i koldt vand i en times tid, så stivelsen blev "trukket ud". Man kan evt. skære noget salat i vente tiden, hvis man ønsker at have salat til. 


Da de havde ligget i det kolde vand i en times tid, tog jeg dem op af vandet, og lagde dem i et viskestykke. Jeg duppede dem med viskestykket, så du blev så tørre som muligt, inden de skulle i gryden med olie. 


Først gav jeg dem 2-3 minutter i olien, bare lige til de blev møre. Derefter kom jeg dem i en skål og satte dem i køleskabet i en halv time, så de kunne blive kolde. 


Da de havde ligge i køleskabet i en halv time varmede jeg olien op igen, og kom pommes frites'ne i endnu engang indtil de blev gyldne og lækre sprøde. Jeg lagde dem på en tallerken med et stykke køkkenrulle, for at det meste af den overskydende olie kunne blive suget op. 

Det kræver ikke en frituregryde for at kunne lave disse lækre pommes frites. Jeg brugte bare en gryde, og kom noget rapsolie i, da olien var godt varm kom jeg "stavene" i og rørte rundt en gang imellem, for at sikre mig at de ikke satte sig fast på bunden. En god ide er at bruge en hulske til at tage dem pommes frites'ne op og i igen. 

Når du er færdig og skal af med olien, er det en god ide at gemme en gammel mælke karton eller ligne, som du kan komme den afkølede olie over i, og derefter i en pose af en art, og så i skraldespanden - så undgår man at vasken bliver tilstoppet. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar